Jag har haft lite planer på att sälja Mazdan och vara utan bil, eftersom jag börjar fundera på att lämna NZ och endast använder den för utflykter. Men efter dagens besiktning får jag kanske börja tänka på vad som är mest ekonomiskt: att försöka få lite pengar för den hos nån bilåtervinnare, eller att reparera och sälja .
Fick nedslag på två grejer, ojämn bromsverkan bak (igen! har ju bytt bromscylindrar på båda sidor vid det här laget - men å andra sidan står bilen ofta still i flera veckor) samt spricka i framrutan. Jag antar att sprickan inte går att laga utan att jag måste byta ruta. Sprickan är ca 15cm lång och går upp från rutans nederkant. Ett litet minne från ett stenskott och många äventyrliga mil på grusvägar. Är det nån som har erfarenhet av sprickor och reparation/byte av framruta, vad kostar det?
Jag skulle vara nöjd med att få $1000 (4900kr) för bilen vid försäljning, efter att ha undersökt marknaden lite. Så eventuella reparationer får ju faktiskt inte kosta alltför mycket
Har min Mazda satt sin sista potatis?
Har min Mazda satt sin sista potatis?
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Har min Mazda satt sin sista potatis?
Av ren nyfikenhet: Vart har du tänkt att ta vägen? (Du måste skaffa en annan GY (Golden Years)-Mazda på nästa ställe du hamnar på!)
När det gäller bromsarna så är det nog som du antyder bara stillastående som gjort att de kärvar. Bara att ta isär och motionera dem lite skulle jag tro.
Vindrutan är nog lite värre... Har samma dilemma på 16v:n. Har inte vågat ta reda på vad en ny ruta kostar eller hur man byter...
När det gäller bromsarna så är det nog som du antyder bara stillastående som gjort att de kärvar. Bara att ta isär och motionera dem lite skulle jag tro.
Vindrutan är nog lite värre... Har samma dilemma på 16v:n. Har inte vågat ta reda på vad en ny ruta kostar eller hur man byter...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Har min Mazda satt sin sista potatis?
Aj då... Tror det är kört att försöka byta ruta själv, om man inte har stenkoll och gjort det tidigare. Sen, även om man skulle lyckas hitta en på skroten, så är det ännu svårare att få lös den utan att den spricker... Här tror jag det kostar drygt 1500kr att få rutan bytt... och det är väl självrisken då.
Bromsarna strular som Mazd sa säkert för att bilen står mycket. Visst har du skivor bak? Det blir väldigt lätt rost på dom. Och när man kör och bromsar så används ju frambromsarna mest. Om det inte rostat för mycket, så kan detta hjälpa (brukar göra det då och då för att hålla skivorna bak fräscha): Far ut en sväng och kör. Tryck in knappen till handbromsen så att den friläggs. Kör sedan växelvis med handbromsen dragen, släpp, dra osv. Rörelserna är bra för att mjuka upp vajern och handbromsmekaniken (armen) till oket. Att köra med handbromsen dragen är bra för att nöta in skivorna och få bort rosten. Jag gör alltid detta på väg till besiktningen, och har hittils alltid fått perfekta bromsvärden. Och innan Mazd tänker att detta säkert är för att jag bytt alla bromsar bak, så skall jag faktiskt meddela att både skivor, OK bak och handbromsvajer är de som satt på bilen när jag köpte den. Bromsklotsar har jag dock en eller två gånger, men det är ju ren slitage grej, och påverkar inte prestandan nämnvärt så det är nog inte ditt problem, washout. Lycka till! Och döm inte ut bilen för dom småfelen
Bromsarna strular som Mazd sa säkert för att bilen står mycket. Visst har du skivor bak? Det blir väldigt lätt rost på dom. Och när man kör och bromsar så används ju frambromsarna mest. Om det inte rostat för mycket, så kan detta hjälpa (brukar göra det då och då för att hålla skivorna bak fräscha): Far ut en sväng och kör. Tryck in knappen till handbromsen så att den friläggs. Kör sedan växelvis med handbromsen dragen, släpp, dra osv. Rörelserna är bra för att mjuka upp vajern och handbromsmekaniken (armen) till oket. Att köra med handbromsen dragen är bra för att nöta in skivorna och få bort rosten. Jag gör alltid detta på väg till besiktningen, och har hittils alltid fått perfekta bromsvärden. Och innan Mazd tänker att detta säkert är för att jag bytt alla bromsar bak, så skall jag faktiskt meddela att både skivor, OK bak och handbromsvajer är de som satt på bilen när jag köpte den. Bromsklotsar har jag dock en eller två gånger, men det är ju ren slitage grej, och påverkar inte prestandan nämnvärt så det är nog inte ditt problem, washout. Lycka till! Och döm inte ut bilen för dom småfelen
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Har min Mazda satt sin sista potatis?
Mazd: jag har egentligen inga superfasta planer än. Det blir eventuellt lite resande med en kompis och sedan leta reda på jobb nånstans. Kanske i Europa, ibland känns NZ lite långt borta . Skulle vara kul att se nåt mer ställe, har ju redan bott i Sverige i 24 år... Blir tre år i NZ i oktober också! Får se om det finns GY (Golden Years)-Mazdor var jag nu hamnar . Nya Zeeland kan faktiskt rekommenderas för entusiaster då landet har en gammal vagnpark med gott om japanska bilar, inget vägsalt och GY (Golden Years)-mazdorna är i god vigör. Även "systerbilen" Ford Telstar finns i rikliga mängder.
Angående bromsarna så håller jag med, det är förmodligen ett mindre problem i sammanhanget, kan nog räcka med motionering eller isärplockning och uppsmörjning. Såg att Speedo skrev lite tips om bakbromsar i en annan tråd. Jag har dock inte skivor utan trumbromsar bak.
Rutan är nog ett större problem, hade tänkt pipa iväg till nån bilglasfirma på måndag och fråga vad dom tror om det. Kanske finnns nån smal chans att det går att göra nån lagning, men jag skulle inte tro det egentligen. Har bara trafikförsäkring, så kan nog inte räkna med försäkringspengar heller. Och näe, vore ju synd på ett sätt att döma ut bilen helt, för den funkar ju helt ok i övrigt. Tror inte man kan få så mycket för den som skrot eller reservdelsbil heller, så beroende på vad framrutan kostar så är det mycket möjligt att det fortfarande är mer ekonomiskt att fixa/besiktiga/sälja. Kommer inte bli nån bra förtjänst, men får väl nästan vara glad att jag har fått ut så många mil och så mycket nöjen/upptäcktsresor av bilen.
Som en notis kan jag även nämna att det är olagligt att ha bilen parkerad på allmän väg med utgånget besiktningsbevis i det här landet. Ca 1000kr i böter om en parkeringsvakt får syn på den tror jag. Så om jag inte har fixat detta till på fredag så får jag dumpa bilen i havet, eller mer troligt - ställa den på min specialgata i utkanten av stan som är utanför "coupon parking zone" .
Angående bromsarna så håller jag med, det är förmodligen ett mindre problem i sammanhanget, kan nog räcka med motionering eller isärplockning och uppsmörjning. Såg att Speedo skrev lite tips om bakbromsar i en annan tråd. Jag har dock inte skivor utan trumbromsar bak.
Rutan är nog ett större problem, hade tänkt pipa iväg till nån bilglasfirma på måndag och fråga vad dom tror om det. Kanske finnns nån smal chans att det går att göra nån lagning, men jag skulle inte tro det egentligen. Har bara trafikförsäkring, så kan nog inte räkna med försäkringspengar heller. Och näe, vore ju synd på ett sätt att döma ut bilen helt, för den funkar ju helt ok i övrigt. Tror inte man kan få så mycket för den som skrot eller reservdelsbil heller, så beroende på vad framrutan kostar så är det mycket möjligt att det fortfarande är mer ekonomiskt att fixa/besiktiga/sälja. Kommer inte bli nån bra förtjänst, men får väl nästan vara glad att jag har fått ut så många mil och så mycket nöjen/upptäcktsresor av bilen.
Som en notis kan jag även nämna att det är olagligt att ha bilen parkerad på allmän väg med utgånget besiktningsbevis i det här landet. Ca 1000kr i böter om en parkeringsvakt får syn på den tror jag. Så om jag inte har fixat detta till på fredag så får jag dumpa bilen i havet, eller mer troligt - ställa den på min specialgata i utkanten av stan som är utanför "coupon parking zone" .
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Har min Mazda satt sin sista potatis?
Tänkte bara uppdatera med att bilen idag galant gled igenom Vehicle Testing New Zealands prov! Lyckades klara mig endast med följande åtgärder:
1. Fick en lagning utförd på sprickan i rutan av en bilglasfirma. Sprickan är fortfarande svagt synlig, men enligt firman ska rutan vara tillbaka till ursprunglig styrka samt att sprickan inte ska fortsätta växa. Fick ett intyg som jag visade vid besiktningen, vilket de godtog. Kostnad $140 (670kr). En ny ruta skulle enligt glasfirman kostat ca $350 (1670kr) att få ditsatt, så det var ju inte så tokigt mycket ändå. Dock nämnde de även att GY (Golden Years) Mazdorna är ökända för att rosta utmed/inuti infattningen för framrutan, så rostlagning är ofta nödvändig innan ny ruta kan sättas in. När vi kikade runt rutan kunde vi faktiskt också se några små rostbubblor längs med överkanten.
2. Motionerade bakbromsarna genom att köra runt lite i ett industriområde och göra kraftiga inbromsningar, bromsa (hårt) med endast handbromsen, köra lite med handbromsen i osv. Detta hjälpte rejält, även för mina trumbromsar! Fick nu nästan exakt samma värde på vänster/höger bak vid ombesiktningen.
Så det ordnade sig ju bättre än vad jag trodde . Mazdan lives to fight another day.
Nästa uppdrag blir att se om jag kan lokalisera något som liknar en gör-det-själv-hall, för tvätt/städ/vaxning. För att provocera Speedo lite så kan jag nämna att bilen har tvättats ungefär tre gånger de senaste tre åren, och den har aldrig handtvättats. Har helt enkelt aldrig haft nånstans att göra det, med tillgång till vatten osv.
1. Fick en lagning utförd på sprickan i rutan av en bilglasfirma. Sprickan är fortfarande svagt synlig, men enligt firman ska rutan vara tillbaka till ursprunglig styrka samt att sprickan inte ska fortsätta växa. Fick ett intyg som jag visade vid besiktningen, vilket de godtog. Kostnad $140 (670kr). En ny ruta skulle enligt glasfirman kostat ca $350 (1670kr) att få ditsatt, så det var ju inte så tokigt mycket ändå. Dock nämnde de även att GY (Golden Years) Mazdorna är ökända för att rosta utmed/inuti infattningen för framrutan, så rostlagning är ofta nödvändig innan ny ruta kan sättas in. När vi kikade runt rutan kunde vi faktiskt också se några små rostbubblor längs med överkanten.
2. Motionerade bakbromsarna genom att köra runt lite i ett industriområde och göra kraftiga inbromsningar, bromsa (hårt) med endast handbromsen, köra lite med handbromsen i osv. Detta hjälpte rejält, även för mina trumbromsar! Fick nu nästan exakt samma värde på vänster/höger bak vid ombesiktningen.
Så det ordnade sig ju bättre än vad jag trodde . Mazdan lives to fight another day.
Nästa uppdrag blir att se om jag kan lokalisera något som liknar en gör-det-själv-hall, för tvätt/städ/vaxning. För att provocera Speedo lite så kan jag nämna att bilen har tvättats ungefär tre gånger de senaste tre åren, och den har aldrig handtvättats. Har helt enkelt aldrig haft nånstans att göra det, med tillgång till vatten osv.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Har min Mazda satt sin sista potatis?
Grattis!! Ja se där, det behövdes ju inte mycket alls. Visste faktiskt inte att man kunde laga sprickor på det viset. Och kul att tricket fungerade även för dina bromsar. Mycket vanligt problem som sagt, att bromsarna använts för lite.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Har min Mazda satt sin sista potatis?
Härligt att höra, washout!
Då kanske det blir fler utflykter och Mazdabilder innan du byter världsdel...
Då kanske det blir fler utflykter och Mazdabilder innan du byter världsdel...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).