Kraftlös, vibrerande motor
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Jag är helt medveten om att jag handlar mot bättre vetande...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Nu har jag bytt ventilkåpspackningen och sanerat olja från tändkablar och runt stiften.
Provstartade nyss och problemet kvarstår. Motorn skakar som tusan. Särskilt på tomgång.
Skit!!!
Provstartade nyss och problemet kvarstår. Motorn skakar som tusan. Särskilt på tomgång.
Skit!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Fick en stund över så felsökningen fortsatte. Just nu lutar det åt ett defekt tändstift. Alla stiften ser för övrigt ut som skit. Skulle ha bytt för länge länge sedan och det syns även att det bränns upp en hel del olja. Treans stift var "välsmort" medan de övriga var vita av aska. Testade treans stift med tändkabel från både Jeepen och 2,2:an för att utesluta kabeln och det blev ingen skillnad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Testade du med stift från 2,2:an också? Kanske är en annan typ iof.
Hur som helst, har stiften gått mkt längre än intervallet säger så är det ju bara att byta dem direkt. Inte ens en Mazda kan gå hur länge som helst med samma stift.
Hur som helst, har stiften gått mkt längre än intervallet säger så är det ju bara att byta dem direkt. Inte ens en Mazda kan gå hur länge som helst med samma stift.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Hade lite bråttom, så jag kollade inte, men jag har för mig att stiften på 2,2:an är av den modellen med stor sexkantsfattning, för de sitter ju "utvändigt" i toppen. De skulle troligen inte få plats i 16v-toppen. Ska köpa nya stift i dag. Håller tummarna för att det är så enkelt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Håller verkligen tummarna för att det inte är någon annan anledning att treans stift är "välsmort".... På tal om det, välsmort med olja eller vått/surt av bränsle?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Ja, det är en bra fråga Speedo. Olja verkar det som. Nya stift gjorde ingen skillnad (men behövdes i alla fall). Nu verkar det som om treans spridare är kass precis som mazdalover skrev från början. Borde lära mig att lyssna på sakkunskapen. Med ett enkelt mätverktyg ser jag att det kommer strömimpulser i kabeln till spridaren och jag har gnista på stiftet. Således borde det väl vara själva spridaren som är kass?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Kraftlös, vibrerande motor
annars kan det vara en kass ventil om du har riktig otur...... ta ett komprov
edit.
kom presis på att på min kombi så hadde jag glappkontakt just på treans spridare............. ett buntband löste det problemet lite tattigt monterat runt kablarna på treans och fyran cylinder och då gick den
edit.
kom presis på att på min kombi så hadde jag glappkontakt just på treans spridare............. ett buntband löste det problemet lite tattigt monterat runt kablarna på treans och fyran cylinder och då gick den
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Ska leta vidare idag om jag hinner.
Hittade lite läsning om spridarna i verstadshandboken. Ska börja med att lyssna av dem med stetoskop...
Hittade lite läsning om spridarna i verstadshandboken. Ska börja med att lyssna av dem med stetoskop...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kraftlös, vibrerande motor
Dåliga nyheter! Nästan inget komp alls i trean. Såhär blev provet:
1=12
2=11,5
3=1
4=12
Undrar vad som har hänt och om det blivit följdskador. Får öppna och titta...
1=12
2=11,5
3=1
4=12
Undrar vad som har hänt och om det blivit följdskador. Får öppna och titta...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).