Kraftlös, vibrerande motor

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Mazd »

Jag är helt medveten om att jag handlar mot bättre vetande...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Mazd »

Nu har jag bytt ventilkåpspackningen och sanerat olja från tändkablar och runt stiften.

Provstartade nyss och problemet kvarstår. Motorn skakar som tusan. Särskilt på tomgång.

Skit!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Mazd »

Fick en stund över så felsökningen fortsatte. Just nu lutar det åt ett defekt tändstift. Alla stiften ser för övrigt ut som skit. Skulle ha bytt för länge länge sedan och det syns även att det bränns upp en hel del olja. Treans stift var "välsmort" medan de övriga var vita av aska. Testade treans stift med tändkabel från både Jeepen och 2,2:an för att utesluta kabeln och det blev ingen skillnad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Speedo »

Testade du med stift från 2,2:an också? Kanske är en annan typ iof.

Hur som helst, har stiften gått mkt längre än intervallet säger så är det ju bara att byta dem direkt. Inte ens en Mazda kan gå hur länge som helst med samma stift. :?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Mazd »

Hade lite bråttom, så jag kollade inte, men jag har för mig att stiften på 2,2:an är av den modellen med stor sexkantsfattning, för de sitter ju "utvändigt" i toppen. De skulle troligen inte få plats i 16v-toppen. Ska köpa nya stift i dag. Håller tummarna för att det är så enkelt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Speedo »

Håller verkligen tummarna för att det inte är någon annan anledning att treans stift är "välsmort".... På tal om det, välsmort med olja eller vått/surt av bränsle?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Mazd »

Ja, det är en bra fråga Speedo. Olja verkar det som. Nya stift gjorde ingen skillnad (men behövdes i alla fall). Nu verkar det som om treans spridare är kass precis som mazdalover skrev från början. Borde lära mig att lyssna på sakkunskapen. Med ett enkelt mätverktyg ser jag att det kommer strömimpulser i kabeln till spridaren och jag har gnista på stiftet. Således borde det väl vara själva spridaren som är kass?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av mazdalover »

annars kan det vara en kass ventil om du har riktig otur...... ta ett komprov

edit.
kom presis på att på min kombi så hadde jag glappkontakt just på treans spridare............. ett buntband löste det problemet lite tattigt monterat runt kablarna på treans och fyran cylinder och då gick den :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Mazd »

Ska leta vidare idag om jag hinner.

Hittade lite läsning om spridarna i verstadshandboken. Ska börja med att lyssna av dem med stetoskop...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Inlägg av Mazd »

Dåliga nyheter! Nästan inget komp alls i trean. Såhär blev provet:

1=12
2=11,5
3=1
4=12

Undrar vad som har hänt och om det blivit följdskador. Får öppna och titta...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar