Jaaa... jag lyckades fixa det!

Ibland gäller det bara att våga lite och inte fundera för mycket.
Felet blev mycket mer frekvent. Dvs, även idag när jag skulle hem från jobbet så var batteriet stendött. Nu började det ju vara så illa så man inte våga använda bilen i princip, så jag beslöt mig för att göra ett besökt till donatorbilen. (Har den inte hemma, utan den står nu övergiven på en parkering).
På donator bilen skruvade jag isär onödigt mycket, upptäckte jag efteråt. Men då fick jag också veta precis hur jag skulle göra det smidigast.
Tog lös ratten och kåporna övre/undre. Lossade alla kabelkontakter och tog lös hela kontakt stycket med spakar och allt. Väl hemma upptäckte jag att donatorbilen ju inte hade farthållare, så där sprack idén om att plocka över hela rasket. Började undersöka nogrannare och upptäckte att man ganska enkelt kunde skruva lös själva kontaktdelen, som satt på baksidan. Intressant konstruktion föressten, med en liten platta som åker runt och trycker ner små switchar.
På min bil sedan så eftersom jag visste precis var skruvarna satt, så lycakdes jag få lös kontaktdelen utan att lossa ratten. Räckte med kåporna. Efter jag undersökt den gamla kontaktdelen och såg att det blivit skåror i plattorna som trycker ner switcharna (i form av piggar), plockat lös och tittat att den "nya" var i mycket bättre skick, så monterade jag dit den. Lustigt nog gick det fortare att montera tillbaka, och resultatet blev strålande. Hur mycket jag än provocerar och mixtrar med spaken nu, kan jag inte få den att tända halvljuset i något konstigt "mellanläge" längre.