Kamremmens underbara värld
Re: Kamremmens underbara värld
Mazd, du såg inget om 2.0 8v? Det är där det ev. verkar vara lite speciellt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Kamremmens underbara värld
Fast det finns ju en medlem på detta forum, Mazdalover, som hävdar att en 2.2:a skulle ställas på tvåans märke. VAd som är generellt rätt är tydligen svårt att veta, fast det inte borde vara så.
Onc
Onc
Re: Kamremmens underbara värld
Kan bara hålla med...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Kamremmens underbara värld
det var på min kombi på det stog på tvåan. hjulet kan ju ha suttit fel.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Kamremmens underbara värld
Speedo: Hittade inte 2,0 8V bland dokumenten, därför skrev jag bara det jag hittade om de andra motorerna.
Men visst tusan verkar det som att dreven sitter monterade lite si och så.
Men visst tusan verkar det som att dreven sitter monterade lite si och så.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Kamremmens underbara värld
Som jag förstår saken nu så bör man alltså inte vara för slarvig med dessa singelkams motorer om det skall bli rätt på en gång. Underligt att beläggen som framkommit i denna diskussion bara gäller kamaxelläge 1 eller 2. Andra möjligheter tycks inte vara kända och finns det sådan systematik så kanske det inte handlar om bara slumpmässigt slarv. Systematiska avvikelser kan ha många förklaringar och min nyfikenhet är inte stillad än. Skulle oturen ändå vara framme är det kanske inte hela världen eftersom ventiler tydligen inte tar i kolvtoppen. Det hände i alla fall inget på min tvålitersmotor när jag för skojs skull prövade att dra runt den. Allt gick lätt och fint, ungefär som på min gamla 940. Bara att plocka isär och sätt ihop rätt igen. Annat är det kanske om man har fler kamaxlar? Är 2.2:an lika snäll som 2.0 i detta avseende, jag menar med ventiler som ej når kolven?
Onc
Onc
Re: Kamremmens underbara värld
Jag tror att alla motortyperna är sk. "none-interference", men jag är inte säker. Kan någon rätta mig?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Kamremmens underbara värld
smäller remmen så är det bara att dra på en ny då alla motorer förutom diesel går det fritt på
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Kamremmens underbara värld
Min 8v är inlämnad för byte av kamrem idag. Och även i min motor sitter grejerna fel. De hade aldrig varit med om något liknande innan på verkstaden så de fick ringa mig så jag fick komma ner och kolla. Och som tur är så finns det här forumet så jag visste att det kunde sitta lite galet på 8v Är 2:an som sitter rakt upp.
Håller med om att det är ett fabriksfel, för jag är ganska säker på att kamremen aldrig blivit bytt tidigare på min bil. Mannen på verkstaden trodde inte riktigt på mig och menade att Mazda i så fall skulle ha kallat tillbaka alla bilar och rättat till felet. Och det borde de väl ha gjort, men eftersom den inte den blivit bytt tidigare och det faktum att andra 8v har samma problem så är det nog ett fabriksfel ändå.
Håller med om att det är ett fabriksfel, för jag är ganska säker på att kamremen aldrig blivit bytt tidigare på min bil. Mannen på verkstaden trodde inte riktigt på mig och menade att Mazda i så fall skulle ha kallat tillbaka alla bilar och rättat till felet. Och det borde de väl ha gjort, men eftersom den inte den blivit bytt tidigare och det faktum att andra 8v har samma problem så är det nog ett fabriksfel ändå.
Re: Kamremmens underbara värld
Jag tycker det tyder på att det blivit något fel på dokumentationen snarare än fabriksfel. Hade det bara stått i manualerna att man skulle nolla mot 2:an på 8v motorerna så hade allt varit frid och fröjd. Enda konstiga isåfall är ju mazdalovers 12v, men frågan är om det inte snarare där något gått fel isåfall...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!