Buller i kupén / Ljudisolering
Buller i kupén / Ljudisolering
Jag stämmer gärna in i lovsången kring dessa bilar men visst finns det små detaljer som jag uppfattar som utmanande. Rosten är ju ett eget kapitel och avhandlas speciellt på detta forum. Min fråga till er mer erfarna ägare är vad ni tycker om bullernivån? Själv tycker jag att den är lite för hög för en annars så bekväm bil. Har ni gjort något åt detta i era bilar. Jag tycker det borde finnas sätt att sänka den allmänna bullernivån i kupén, vad anser ni andra? Tips, erfarenheter, idéer och synpunkter skulle var väldigt intressant att ta del av.
Onc
Onc
Re: Buller
Bra fråga! Tror inte vi diskuterat det så mycket här tidigare faktiskt. Men faktum är att jag tänkt det samma, och även gjort några små åtgärder. För att få lite mer "kassaskåps känsla" i dörrarna samt få ner ljudnivån något, har jag köpt dessa självhäftande bitumenplattor på Mekonomen som jag klistrat på insidan av dörrarna. Dörrsidorna är ju jättelätta att ta lös, så det är klart värt det. Har även funderat länge på isolering under motorhuven, men det har inte blivit av ännu.
Sedan vet jag inte så noga vilka delar man skall attackera för att få bäst effekt, dvs, var det största problemet ligger. Har du själv några idér?
Dörrararna har även en tendens att bli otäta, med mycket vindbrus som följd. Förutom att justera dörrarna kanske man kan komplettera med fler lister?
Sedan vet jag inte så noga vilka delar man skall attackera för att få bäst effekt, dvs, var det största problemet ligger. Har du själv några idér?
Dörrararna har även en tendens att bli otäta, med mycket vindbrus som följd. Förutom att justera dörrarna kanske man kan komplettera med fler lister?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Buller
Har inte konkreta förslag formulerade för mig ännu. När jag funderar på problemet tycker jag att det är en hjälp att dela in det i olika områden. Först och främst är det vägbuller eller om man så vill buller från hjulen som jag tycker är kraftigt. Sedan uppfattar jag dörrarna som ljudliga, ett brusande som om det inte är riktigt tätt. Personligen har jag inget emot att motorn hörs, tycker inte att det för ljudligt men sedan är det svårt att bedömma hur vägbuller och vindbrus som kunde dämpas om man isolerar undersida huv. I stort sett tror jag att det handlar om att försöka isolera kupéutrymmet och få dörrarna att täta bättre.
Vad gäller isolering finns vad jag vet den tunna typen du nämner och lite tjockare skumgummi mattor med skyddsskikt avsedda för ljudisolering. Vägbullret i min bil är påtagligt och jag undrar var det kan löna sig att isolera. Vad som kan användas styrs väl av var man försöker isolera. Jag funderar om det är möjligt att lägga lite tjockare mattor mot golvet (om det går) samt försöka isolera mot hjulhusen med den tunnare typen (där det inte redan är gjort från fabrik). Dörrarnas passning mot karossen är inte heller den bästa vid rutramarna. Står jag på utsidan av bilen med stängd dörr kan jag, när jag trycker mot rutans övre del längst bort från gångjärnen, känna hur det sviktar rejält inåt. Hur gör man för att få en bättre passning här? Idén som du tar upp med att montera bitumenmatta inuti dörren är intressant. Själv har jag precis sprutat insidorna med tunt rostskydd så utsikten att få fast sådana mattor är dåliga i mitt fall. Jag ångrar mig lite nu
Jag ställde frågan här helt enkelt för att höra efter om någon annan prövat något som de funnit effeltivt eller om någon har en intressant idé.
Onc
Vad gäller isolering finns vad jag vet den tunna typen du nämner och lite tjockare skumgummi mattor med skyddsskikt avsedda för ljudisolering. Vägbullret i min bil är påtagligt och jag undrar var det kan löna sig att isolera. Vad som kan användas styrs väl av var man försöker isolera. Jag funderar om det är möjligt att lägga lite tjockare mattor mot golvet (om det går) samt försöka isolera mot hjulhusen med den tunnare typen (där det inte redan är gjort från fabrik). Dörrarnas passning mot karossen är inte heller den bästa vid rutramarna. Står jag på utsidan av bilen med stängd dörr kan jag, när jag trycker mot rutans övre del längst bort från gångjärnen, känna hur det sviktar rejält inåt. Hur gör man för att få en bättre passning här? Idén som du tar upp med att montera bitumenmatta inuti dörren är intressant. Själv har jag precis sprutat insidorna med tunt rostskydd så utsikten att få fast sådana mattor är dåliga i mitt fall. Jag ångrar mig lite nu
Jag ställde frågan här helt enkelt för att höra efter om någon annan prövat något som de funnit effeltivt eller om någon har en intressant idé.
Onc
Re: Buller
Jag tänkte mest på ljudisolering generellt på alla områden, och menade inte att ljudisolering under huven skulle minska just vägbullret (om det uppfattades så). På min 2.2i är iaf motorbulltret en del av det totala bullret, även om det nog inte är den största boven. Sen kom idén när min polare som kör BMW påpekade hur mycket mer isolering han hade under, samt att han även hade en tätlist längs hela huvkanten (likt den runt dörrarna).
Jag har jobbat en del med ljudproduktion tidigare och då även kommit i kontakt med de som ljudisolerat studios osv. Det är faktiskt mer invecklat än man kan tro. Generellt kan man säga att det är svårast att isolera bort lågra frekvenser, vilket kräver mycket tjock isolering (och helst "basfällor"). Tex. tror jag att de tunna bitumenplattor jag satte i dörrarna främst tar bort ev. resonsans i plåten och förbättrar känslan (det sjunger inte i den om du knackar på den) och kanske aningen av översta registret i vägljud. Mjuk isolering vill man nog inte sätta mot insidan av plåten, eftersom det dräneras ner vatten där från rutorna. Frågan är om det finns något utrymme för mer isolering på insidan av dörrsidorna? Går det fritt?
Skullle vara intressant att lägga på så tjock isolering som det bara går på de bakre hjulhusen, tror det skulle kunna göra en del åt vägljudet. Att åtgärda så nära ljudkällorna som möjligt verkar vettigt, men även ett extra lager på golvet hade varit intressant.
Enklast annars är ju att du ser till att få tag i däck som är tysta. Speciellt om isoleringen är bristfällig så gör detta nog största skillnaden.
Vad gäller vindbrusproblemet har jag ingen direkt idé, förutom att ev. försöka bryta till dörrarna (ja, det går;) ) så att blir tightare och så kolla om det går att komplettera med någon form av universial-lister? Jämför man med nyare bilar så har dom två tätande zoner, sas.
Har även läst, när jag googlade på det här (för några år sedan?) att mycket av bullret i en bil är sådant som fortplantats direkt av upphängningen, och således är en del av själva konstruktionen och väldigt svårt att göra något åt. Men visst går det säkert att göra förbättringar. Tror dock aldrig jag får den lika tyst som min Avensis, hur mkt jag än isolerar.
Som sagt, kunskapen här i forumet består ju av oss användare, och på det här området verkar ingen ha gått på djupet tidigare. Är därför klart välkommet om du nystar i det här så vi får samlad kontroll på ytterligare ett område.
Ps. Flyttade tråden till "projekt". Ds.
Jag har jobbat en del med ljudproduktion tidigare och då även kommit i kontakt med de som ljudisolerat studios osv. Det är faktiskt mer invecklat än man kan tro. Generellt kan man säga att det är svårast att isolera bort lågra frekvenser, vilket kräver mycket tjock isolering (och helst "basfällor"). Tex. tror jag att de tunna bitumenplattor jag satte i dörrarna främst tar bort ev. resonsans i plåten och förbättrar känslan (det sjunger inte i den om du knackar på den) och kanske aningen av översta registret i vägljud. Mjuk isolering vill man nog inte sätta mot insidan av plåten, eftersom det dräneras ner vatten där från rutorna. Frågan är om det finns något utrymme för mer isolering på insidan av dörrsidorna? Går det fritt?
Skullle vara intressant att lägga på så tjock isolering som det bara går på de bakre hjulhusen, tror det skulle kunna göra en del åt vägljudet. Att åtgärda så nära ljudkällorna som möjligt verkar vettigt, men även ett extra lager på golvet hade varit intressant.
Enklast annars är ju att du ser till att få tag i däck som är tysta. Speciellt om isoleringen är bristfällig så gör detta nog största skillnaden.
Vad gäller vindbrusproblemet har jag ingen direkt idé, förutom att ev. försöka bryta till dörrarna (ja, det går;) ) så att blir tightare och så kolla om det går att komplettera med någon form av universial-lister? Jämför man med nyare bilar så har dom två tätande zoner, sas.
Har även läst, när jag googlade på det här (för några år sedan?) att mycket av bullret i en bil är sådant som fortplantats direkt av upphängningen, och således är en del av själva konstruktionen och väldigt svårt att göra något åt. Men visst går det säkert att göra förbättringar. Tror dock aldrig jag får den lika tyst som min Avensis, hur mkt jag än isolerar.
Som sagt, kunskapen här i forumet består ju av oss användare, och på det här området verkar ingen ha gått på djupet tidigare. Är därför klart välkommet om du nystar i det här så vi får samlad kontroll på ytterligare ett område.
Ps. Flyttade tråden till "projekt". Ds.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Buller i kupén / Ljudisolering
Hittade en ganska intressant tråd i ämnet här:
http://www.porsche.nu/forum/archive/ind ... 23377.html
Lite annat jag hittade när jag googlade:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... uddampare/
Blev lite sugen att testa isolera lite själv nu också...
http://www.porsche.nu/forum/archive/ind ... 23377.html
Lite annat jag hittade när jag googlade:
Från ett annat forum:Lite tips är att klippa ut liggunderlag.. Och lägga under golvmattan, under baksätet osv.. Mycket billig ljuddämpning!
Spruta även dörrarna på insidan med Boby spray, finns på biltema billigt. Asfaltsmattor innan bodyn är bra oxå..
Biltema har nog det mesta man behöver. "Filten" ser lämplig ut att lägga på golvet ovanpå befintlig isolering?frange, flashback.org skrev:Jag monterade asfaltsmatta och dämpmatta i dörrarna, innerskärmarna, golvet i bagageutrymmet, och bakluckan på min Nissan Sunny GTI -92 med ett mycket högljutt fullflödesavgassystem, och det blev stor skillnad på avgasbullret i kupén, blev mycket mindre vägljud dessutom, trots att jag körde med stenhårda lågprofilsdäck. När man inte gasade så lät det som i en nyare Audi i kupén, dvs inte mycket alls.
Materialkostnad? Under 500 spänn, då var köp utav en ny värmepistol inräknad.
Arbetsinsats? Det småjobbiga var väl att ta loss delar av inredningen utan att ha sönder plastclipsen som höll saker och ting på plats, men det jobbet skulle en 12åring ändå kunnat göra. Dvs inte svårt.
Edit: Kolla även så att alla lister och sådant kring dörrarna är hela och sluter tätt, räcker med en liten liten reva i gummilisten vid någon dörr för att det ska bli ett jäkla vindbrus i högre hastigheter.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... uddampare/
Blev lite sugen att testa isolera lite själv nu också...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Buller i kupén / Ljudisolering
Vägljudet är väl vad Mazda ofta gjort sig kända för? (Men vaddå, det är väl skönt att känna att man är på väg någonstans, eller vad?) Runt hjulhusen bak är väl inte så klurigt att lossa panelerna och stoppa i valfritt dämpmaterial. (Sönderklippt gammalt täcke om man vill vara sparsam...?) Likaså under mattan fram och upp mot torpedväggen skulle kanske gå att bättra på lite. Här bör man nog ha isolering som inte binder fukt, förstås.
Ursäkta om jag skriver lite halv-oseröst i det här ämnet, men jag har kört Jeep CJ-7 som bruksbil några år...
Ursäkta om jag skriver lite halv-oseröst i det här ämnet, men jag har kört Jeep CJ-7 som bruksbil några år...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Buller i kupén / Ljudisolering
Du har så rätt som vanligt, Mazd.
Även Mazda 6 har fått kritik för relativt högt vägljud.
Täcken osv skulle jag nog akta mig för, pga fuktrisken. Kan dra åt sig en hel del fukt och ligga och surna med lukt och rost som följd. Jo, det är nog ganska lätt att ta loss panelen där. Om jag gör det så sätter jag nog bitumen underst direkt på plåten, och sedan den tjockare "mjuka" mattan ovanpå, samma som jag isåfall använder till huven.
Även Mazda 6 har fått kritik för relativt högt vägljud.
Täcken osv skulle jag nog akta mig för, pga fuktrisken. Kan dra åt sig en hel del fukt och ligga och surna med lukt och rost som följd. Jo, det är nog ganska lätt att ta loss panelen där. Om jag gör det så sätter jag nog bitumen underst direkt på plåten, och sedan den tjockare "mjuka" mattan ovanpå, samma som jag isåfall använder till huven.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Buller i kupén / Ljudisolering
Har kommit över tre PDF'er som är relevanta för denna tråd men då jag försöker ladda upp dem här fås kommentaren "Filtypen pdf är inte tillåten". Kan forum-chefen anvisa hur jag skall gå vidare?
Onc
Onc
Re: Buller i kupén / Ljudisolering
Hej, prova igen!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Buller i kupén / Ljudisolering
Uppenbarligen är det flera som funderat på varför vindbruset i våra bilar är så högt. Dessa tre dokument beskriver åtgärder för att komma till rätta med bruset vid dörrarna. Man kan notera att åtgärderna skiljer en aning mellan olika årsmodeller och att den yngsta beskrivningen skall ersätta de båda äldre. Jag tycker det skulle vara intressant att se era kommentarer kring detta.
ONC
ONC