-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Det går framåt, en liten bit i taget. Det brukar bli en och en halv timme med coupén varje dag. Härnäst ska inredningen i bagagen ut och bagageutrymmet ska storstädas, om det behövs. Vidare ska fjäderbenen bak bort tillsammans med skyddet för tankpåfyllningen. Och så blir det riktig rengöring av hjulhusen bak. Sedan är det dags att börja kladda rostskydd undertill.
bcquest: Ska ta lite bilder. Har varit alltför dålig på att fotografera Maggan. Jag lovar bättring.
bcquest: Ska ta lite bilder. Har varit alltför dålig på att fotografera Maggan. Jag lovar bättring.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Tackar för bilderna, Mazd.
Att den är väl omhändertagen råder väl inget tvivel om men du gör helt rätt som rostskyddar och förbättrar i det här läget när den fortfarande är väldigt fräsch.
Rosten har ju en ful ovana att börja tugga på våra bilar och precis som du sa så kommer det på din fina också men det ligger fortfarande på en hanterbar nivå tycker jag.
Den ligger några ljusår före dina andra bilar som du har rostlagat, kolla bara på fjädertornen! Mycket fint.
Att den är väl omhändertagen råder väl inget tvivel om men du gör helt rätt som rostskyddar och förbättrar i det här läget när den fortfarande är väldigt fräsch.
Rosten har ju en ful ovana att börja tugga på våra bilar och precis som du sa så kommer det på din fina också men det ligger fortfarande på en hanterbar nivå tycker jag.
Den ligger några ljusår före dina andra bilar som du har rostlagat, kolla bara på fjädertornen! Mycket fint.
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Det finns definitivt hopp om att stoppa rostangreppen på den här kärran. Och som mycket riktigt påpekas så brukar rosten i fjädertornen normalt sett synas väl även på insidan av mina "GY (Golden Years)". Har inte fått bort fjäderbenen än på Maggan, men jag kan redan tala om att rosten är på gång ordentligt i tornen på henne också, men jag tror att det går att stoppa eländet.
Efter att jag har fått ur inredningen bak så kan jag se plåtskarven vid skärmkanterna både framifrån och bakifrån. Skarven är fin. Alltså ingen rost mellan plåtarna som kypit uppåt. Rostskydd från fabrik finns kvar i skarven, och mer ska det bli.
Blev distraherad av en S&W 357 Magnum och några andra roliga skjutjärn idag, så det blev inget mekande.
Efter att jag har fått ur inredningen bak så kan jag se plåtskarven vid skärmkanterna både framifrån och bakifrån. Skarven är fin. Alltså ingen rost mellan plåtarna som kypit uppåt. Rostskydd från fabrik finns kvar i skarven, och mer ska det bli.
Blev distraherad av en S&W 357 Magnum och några andra roliga skjutjärn idag, så det blev inget mekande.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Har du någonsin provat blästring i ditt krig mot rosten, Mazd ?
Inte för att det är aktuellt för din kupa men jag tar det som ett stickspår.
Jag tänkte en sån där industribläster skulle göra susen på mitt underrede men det kanske blir som Flintstones bil när man är klar?
Är du vapenintresserad? Konstigt sammanträffande, det är jag också utan att ha vare sig vapen eller kunskap men intressant är det.
Inte för att det är aktuellt för din kupa men jag tar det som ett stickspår.
Jag tänkte en sån där industribläster skulle göra susen på mitt underrede men det kanske blir som Flintstones bil när man är klar?
Är du vapenintresserad? Konstigt sammanträffande, det är jag också utan att ha vare sig vapen eller kunskap men intressant är det.
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har bara kört punktbläster på småskador. Men oftast är det frågan om betydligt större skador och hål för min del...
Jag har själv aldrig haft någon tillräckligt stor kompressor för rikitg blästring. Men när jag helrenoverade jeepen så lämnade jag bort den för blästring och fick lite erfarenheter ändå: Vid industriblästring kommer det sand överallt. Och jag menar överallt. I balkar och hålrum. Och det kilar in sig sandkorn i hörn och skarvar. Mycket pyssel att få bort sanden tycker jag. Och då hade jag ändå plockat ner allt som blästrades i delar.
Det är så väldigt mycket pressningar och vinklar i våra underreden, så jag tror det blir svårt att komma åt att blästra med mindre än att man har en tom karross som man kan vända som man vill. Men jag vet egentligen inte. Det kanske finns något bra knep för underreden. Flintstone-risken är nog uppenbar i alla fall...
Är barnsligt förtjust i handeldvapen. Har tagit upp pistolskytte på senare år, efter att ha blivit rejält biten vid ett par USA-resor. Du har bra läge bcquest; Åby pistolskytteklubb är väl typ ett stenkast bort för dig? Det går säkert bra att höra av sig till dem om du vill prova på med ett lånat vapen. Hörde ryktas att de skulle bygga en egen IPSC-bana till och med, så de verkar ha resurser.
Jag har själv aldrig haft någon tillräckligt stor kompressor för rikitg blästring. Men när jag helrenoverade jeepen så lämnade jag bort den för blästring och fick lite erfarenheter ändå: Vid industriblästring kommer det sand överallt. Och jag menar överallt. I balkar och hålrum. Och det kilar in sig sandkorn i hörn och skarvar. Mycket pyssel att få bort sanden tycker jag. Och då hade jag ändå plockat ner allt som blästrades i delar.
Det är så väldigt mycket pressningar och vinklar i våra underreden, så jag tror det blir svårt att komma åt att blästra med mindre än att man har en tom karross som man kan vända som man vill. Men jag vet egentligen inte. Det kanske finns något bra knep för underreden. Flintstone-risken är nog uppenbar i alla fall...
Är barnsligt förtjust i handeldvapen. Har tagit upp pistolskytte på senare år, efter att ha blivit rejält biten vid ett par USA-resor. Du har bra läge bcquest; Åby pistolskytteklubb är väl typ ett stenkast bort för dig? Det går säkert bra att höra av sig till dem om du vill prova på med ett lånat vapen. Hörde ryktas att de skulle bygga en egen IPSC-bana till och med, så de verkar ha resurser.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Jo jag kan tänka mig att det blir sand även där man kanske inte önskar. Jag körde lite amatörblästring i hjulhusen på 929:an och det slutade med en liten playa på garagegolvet.
Jag ska inte komma från ämnet för mycket här men jag har funderat i omgångar på det där med skytteklubb och precis som du säger så ligger Åby SK nära mig om jag genar lite genom skogen.
De skulle ha en infokväll den 17:e mars så jag ska försöka ta mig dit.
Jag är rätt insnöad på historia i allmänhet och krig i synnerhet så det finns ett samlarintresse i det här också men dynamiskt skytte verkar väldigt kul.
Konstiga intressen, gamla Mazdor och vapen, det vore nåt för en psykolog att hitta en förklaring på, gärna från en traumatisk barndom.
Jag ska inte komma från ämnet för mycket här men jag har funderat i omgångar på det där med skytteklubb och precis som du säger så ligger Åby SK nära mig om jag genar lite genom skogen.
De skulle ha en infokväll den 17:e mars så jag ska försöka ta mig dit.
Jag är rätt insnöad på historia i allmänhet och krig i synnerhet så det finns ett samlarintresse i det här också men dynamiskt skytte verkar väldigt kul.
Konstiga intressen, gamla Mazdor och vapen, det vore nåt för en psykolog att hitta en förklaring på, gärna från en traumatisk barndom.
Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!
Är lite krasslig, så det blir inte mycket gjort. Har dock borstat ur hjulhusen bak med borrmaskin-stålborstrondell och stålborste manuellt för att få bort lös smuts, och så tvättat ur med varmt vatten, diskmedel och diskborste. Diskade runt draget också, nice.
Efter ett par dagars torkning så har jag idag penslat tunnflytande rostskydd i hjulhusen som grund för tjockflytande som ska sprutas.
Det märks vilken rostbenägen konstruktion fjäderbenstornen är. Den här bilen som är så överdrivet fin har ändå rejäla rostangrepp i "tornen". Och i det här fallet tror jag att tidigare ägaren helt ovetande tvättat sönder bilen. Det kommer helt enkelt in fukt mellan fjäderbenslagringarna och toppen av tornen, och så jäster rosten. Jag tror faktiskt att man bara gör saken värre om man tvättar noga och spolar vatten upp i tornen.
Några bilder från vänstersidan efter diskning, före rostskydd.
Efter ett par dagars torkning så har jag idag penslat tunnflytande rostskydd i hjulhusen som grund för tjockflytande som ska sprutas.
Det märks vilken rostbenägen konstruktion fjäderbenstornen är. Den här bilen som är så överdrivet fin har ändå rejäla rostangrepp i "tornen". Och i det här fallet tror jag att tidigare ägaren helt ovetande tvättat sönder bilen. Det kommer helt enkelt in fukt mellan fjäderbenslagringarna och toppen av tornen, och så jäster rosten. Jag tror faktiskt att man bara gör saken värre om man tvättar noga och spolar vatten upp i tornen.
Några bilder från vänstersidan efter diskning, före rostskydd.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).