2,2-kombin går dåligt IGEN
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Hur går det Mazd? Låter märkligt det där. Inget jag grejat med så jag har inget att tillföra... men du verkar ju helt klart hittat anledningen till oljekonsumtionen där iaf.
Det kan inte vara ventilen som sväller av värmen ocn "nyper" i styrningen och drar med den? Nä, vet som sagt inte hur det ser ut så jag svamlar bara
Det kan inte vara ventilen som sväller av värmen ocn "nyper" i styrningen och drar med den? Nä, vet som sagt inte hur det ser ut så jag svamlar bara
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Jag vet inte heller varför just den styrningen kryper upp. Satte ihop allt härom dagen. Ska snart ut och provköra. Hoppas allt funkar, för jag ska iväg med demo-vagnen i morgon, och 1 ton fönster väntar dessutom i Münchehof, och jag är trött på att dra släp med Maggan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Nu går bilen mycket bättre igen! ...Men tyvärr inte helt hundraprocentigt under belastning, om man är petig. Dock tillräckligt bra för att köra med och det duger åt mig tills vidare.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Nyss hemkommen från Tyskland. 210kg fönster i bilen och 930kg på släpet. Vilken arbetshäst en 2,2-kombi är!!! Och ändå går min inte helt bra som sagt.
Klantig lastningspersonal på Finnlines gjorde att jag fick stanna mitt på rampen mellan däck 4 och däck 3. Skaplig lutning, kan jag säga, och med elvahundraplus kilo fönster och släpets egenvikt så hade jag helst backat ner och börjat om... Men det var bilar bakom och jag ville inte strula så det blev en plågsam "start i uppförsbacke". (Handbromsen höll inte hela ekipaget.)
Så korkat att stå precis ovanför rampen och stoppa varje bil för att ta boarding-kortet, så att alla eftervarande får stanna i extremt motlut. När jag väl kom upp så åkte rutan ner och jag kastade kortet i farten på den skyldige.
Det förstörde mitt humör... Och när jag kom till min hytt så visade det sig att någon hade tömt sin rakapparat på golvet i badrummet, och städarna hade inte gjort något åt saken.
Ironiskt nog så hade jag tidigare på dagen lovordat Finnlines ordning och renhet jämfört med TT-Line.
Eftersom jag är en ensam man i arbetsbyxor och T-shirt utan tryck så tror de att jag är tradar-chaffis och jag får således frukost för 4 EUR i stället för 7 EUR. Det är alltid en tröst, och jag är ju chaffis egentligen. Just den dagen i alla fall. Oftast är jag springpojke och VD, men mest springpojke.
(Som onödig information så bär svenska manliga semester-resenärer piratbyxor i jeanstyg, och tyska manliga semester-resenärer bär "vildmarksbyxor" typ Fjällräven men av märket Jack Wolfskin.) Kläderna gör mannen. (Kläderna Germanen? )
Klantig lastningspersonal på Finnlines gjorde att jag fick stanna mitt på rampen mellan däck 4 och däck 3. Skaplig lutning, kan jag säga, och med elvahundraplus kilo fönster och släpets egenvikt så hade jag helst backat ner och börjat om... Men det var bilar bakom och jag ville inte strula så det blev en plågsam "start i uppförsbacke". (Handbromsen höll inte hela ekipaget.)
Så korkat att stå precis ovanför rampen och stoppa varje bil för att ta boarding-kortet, så att alla eftervarande får stanna i extremt motlut. När jag väl kom upp så åkte rutan ner och jag kastade kortet i farten på den skyldige.
Det förstörde mitt humör... Och när jag kom till min hytt så visade det sig att någon hade tömt sin rakapparat på golvet i badrummet, och städarna hade inte gjort något åt saken.
Ironiskt nog så hade jag tidigare på dagen lovordat Finnlines ordning och renhet jämfört med TT-Line.
Eftersom jag är en ensam man i arbetsbyxor och T-shirt utan tryck så tror de att jag är tradar-chaffis och jag får således frukost för 4 EUR i stället för 7 EUR. Det är alltid en tröst, och jag är ju chaffis egentligen. Just den dagen i alla fall. Oftast är jag springpojke och VD, men mest springpojke.
(Som onödig information så bär svenska manliga semester-resenärer piratbyxor i jeanstyg, och tyska manliga semester-resenärer bär "vildmarksbyxor" typ Fjällräven men av märket Jack Wolfskin.) Kläderna gör mannen. (Kläderna Germanen? )
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Oj, vilka äventyr du får vara med om!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Tokjobbig höst! Har bara gasat och väntat på "rasat", som uteblir när man kör "GY (Golden Years)". Jag förlitar mig sjukligt mycket på dessa bilars hållbarhet.
Har inte lyft ventilkåpan sedan i somras när jag knackade ner ventilstyringen till tvåans burk, och "låste" den med både locktite och körnarslag. Skruvade dock ur tvåans stift förra veckan, för att eventuellt "loppa av" det inför ännu en resa till Tyskland. Stiftet var helt ok! Ventilstyrningen verkar ha hållit sig på sin plats, och därmed har ventiltätningen sluppit stryk.
Men visst, motorn går inte helt 100. När jag släpper av efter en lång uppförsbacke med släp, så hackar motorn till, som om den tog en klunk olja. Klart märkbart, men ingen större fara för någon som litar på sin Mazda.
Nu misstänker jag vevhusventilationen och allmänt motorslitage. Får se när jag kommer runt till experiment med oilcatchcans.
Har inte lyft ventilkåpan sedan i somras när jag knackade ner ventilstyringen till tvåans burk, och "låste" den med både locktite och körnarslag. Skruvade dock ur tvåans stift förra veckan, för att eventuellt "loppa av" det inför ännu en resa till Tyskland. Stiftet var helt ok! Ventilstyrningen verkar ha hållit sig på sin plats, och därmed har ventiltätningen sluppit stryk.
Men visst, motorn går inte helt 100. När jag släpper av efter en lång uppförsbacke med släp, så hackar motorn till, som om den tog en klunk olja. Klart märkbart, men ingen större fara för någon som litar på sin Mazda.
Nu misstänker jag vevhusventilationen och allmänt motorslitage. Får se när jag kommer runt till experiment med oilcatchcans.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Hm.... allmänt motorslitage. Hur var kompressionen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Ja du, om jag det minns...
Har för mig att kompet inte var så illa, men det är ett jäkla oljekladd i spjällhuset.
Har för mig att kompet inte var så illa, men det är ett jäkla oljekladd i spjällhuset.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Nu är det dags igen. Har märkt lite tvekan hos 2,2-kombin vid acceleration på sista tiden. Som "en halv misständning", inte värre än så. Men var ändå väldigt länge sedan jag bytte stift, så det blev nya sådana samt tändkablar, lock och rotor. Nu går bilen bra igen, men vad såg jag på tvåans stift, tror ni? Oljekonsumtion igen! Har ventilstyrningen krupit upp igen så att tätningen blivit sönderslagen en gång till?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Oj, mysko... varför återkommer det felet hela tiden i så fall, medan det inte alls verkar hända på andra exemplar av våra GY (Golden Years)-motorer?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!