Förgasare ja, told you so!
Rörhärvan är mycket riktigt till för emission control-grejs, återcirkulering av avgaser, såvitt jag vet. Det är dels några reedventiler på sidan av luftburken och sen EGR-ventil vid insuget (som jag misstänker är fast i öppet läge, men i brist på verktyg och mekplats så har det inte kollats än). Försökte för övrigt få motorn att gå med luftburken borttagen för ett tag sen, men tror jag måste ha missat att plugga nånting eftersom den bara ville dö.
Tändkablarna har säkerligen hängt med sedan 1988, har funderat på att byta dom samt fördelarlock och rotor. Rotorn och terminalerna ser lite anfrätta ut, men jag har å andra sidan högst begränsad erfarenhet av att bedöma skicket på sådana. Tändstiften bytte jag för 300-400 mil sedan. De gamla hade tjockt med avlagringar på sig då det nog är en hel del olja som letar sig in i förbränningsrummet. Det är lite tanka olja och fylla på bensin-stämning. Förra ägaren hade 15w40 dieselmotorolja (caltex delo 400) i den, så jag har fyllt på med den. Den ska dock vara rättså rengörande, så det kan nog vara bättre för motorns invändiga täthet med nåt lite smutsigare...
Tändspolen, har för mig att det står Lucas på den
Det finns mycket att göra, det skulle vara kul att 1) ha nånstans att meka och 2) ha en godtagbar uppsättning verktyg, men men, jag gör lite smått och gott då och då.