"Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Fjäderbenstornen var helt ok om jag minns rätt insidan tröskel vänster bak e garanterat kex
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
gårdagens bilder på trotjänaren annie
dagens bilder på annie
här syns tydligt hur vinterhjulen ser ut
jag tror att detta är från den tidigare Mazda 626 GC (plåthjul)
Idag gjorde jag hastighetsmätartest med gps, rejäl glädjemätare detta är förberedelse till effektmätning drivhjulseffekt
Mätarfart/verklig fart
20=17km/h
30=26km/h
40=36km/h
50=45km/h
60=54km/h
70=62km/h
80=70km/h
90=79km/h
100=88km/h
110=97km/h
120=104km/h
Kan även tillägga att hon varvar 2500rpm i 4e steget med lockup i 104km/h överväxel
dagens bilder på annie
här syns tydligt hur vinterhjulen ser ut
jag tror att detta är från den tidigare Mazda 626 GC (plåthjul)
Idag gjorde jag hastighetsmätartest med gps, rejäl glädjemätare detta är förberedelse till effektmätning drivhjulseffekt
Mätarfart/verklig fart
20=17km/h
30=26km/h
40=36km/h
50=45km/h
60=54km/h
70=62km/h
80=70km/h
90=79km/h
100=88km/h
110=97km/h
120=104km/h
Kan även tillägga att hon varvar 2500rpm i 4e steget med lockup i 104km/h överväxel
Senast redigerad av SkauneJohan den tor 25 nov 2021, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Helt ok bränsleförbrukning för en automat från de gyllene åren, tycker jag.
Angående hjulen så har jag för mig att GC var fyrbultade, men jag kan ha fel.
Hon ser riktigt fin ut!
Angående hjulen så har jag för mig att GC var fyrbultade, men jag kan ha fel.
Hon ser riktigt fin ut!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
vad jag har luskat fram så är dom tidigaste GC fyrbultade och senare fembultade
jag tycker också det är väldigt imponerande förbrukning med dubbadäck och automat
ska bli intressant o se ifall nya tänddelar hjälper och luffarturbo luftfilter
minns ju att min 2.0 manuella drack 0,87 utan dubbar
Mazda 626 i rätt årsmodell är otroligt linjesköna
jag tycker också det är väldigt imponerande förbrukning med dubbadäck och automat
ska bli intressant o se ifall nya tänddelar hjälper och luffarturbo luftfilter
minns ju att min 2.0 manuella drack 0,87 utan dubbar
Mazda 626 i rätt årsmodell är otroligt linjesköna
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Har gjort lite acctester och detta är resultatet
Ska fixa tänddelar också, byta automatolja, tror det blir bättre med det och sommarhjul, inte så illa pinkat
102hk om man räknar på 21% drivlineförluster för automaten
Väldigt fin momentkurva
Enligt fabriken ska vi ha 180Nm vid 3000rpm och 116hk vid 5000rpm
Vi har ju en momenttopp vid 2750rpm och sen igen 4250rpm intressant
hon andas bra till 5250rpm sen tappar hon allt, imponerande önskar att man kunde få fram effekt vid lägre varv, men automat... hon drar fint från ca 15-1700rpm så det är ett väldigt imponerande varvtalsområde
Ska fixa tänddelar också, byta automatolja, tror det blir bättre med det och sommarhjul, inte så illa pinkat
102hk om man räknar på 21% drivlineförluster för automaten
Väldigt fin momentkurva
Enligt fabriken ska vi ha 180Nm vid 3000rpm och 116hk vid 5000rpm
Vi har ju en momenttopp vid 2750rpm och sen igen 4250rpm intressant
hon andas bra till 5250rpm sen tappar hon allt, imponerande önskar att man kunde få fram effekt vid lägre varv, men automat... hon drar fint från ca 15-1700rpm så det är ett väldigt imponerande varvtalsområde
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
IMPONERANDE !
jag körde ju fullgas och gjorde acctester, på engelska kallar man det även "italian tuneup" (italiensk service)
märkte hela tiden sedan förra tankningen att tankmätaren rörde sig ovanligt lite, misstänkte att den kanske hängt sig
iallafall idag 34,5 mil senare, tankades Annie helt fullt (som alltid) och 24 liter gick i 0,7/mil och då klickade pumpen 4 gånger för jag trodde knappt att det var sant (även om tankmätaren har skvallrat lite)
officiellt imponerad av henne nu undrar ifall det håller i sig
kan ju relatera till att min fars bil (toyota carina 1988) som gubbakördes rejält, brukade dricka 1-1,1 liter milen. Efter jag hade en långtur med den (70mil) med tung släp och massa urvarvningar så kom hon ner på 0,75/mil
märkte hela tiden sedan förra tankningen att tankmätaren rörde sig ovanligt lite, misstänkte att den kanske hängt sig
iallafall idag 34,5 mil senare, tankades Annie helt fullt (som alltid) och 24 liter gick i 0,7/mil och då klickade pumpen 4 gånger för jag trodde knappt att det var sant (även om tankmätaren har skvallrat lite)
officiellt imponerad av henne nu undrar ifall det håller i sig
kan ju relatera till att min fars bil (toyota carina 1988) som gubbakördes rejält, brukade dricka 1-1,1 liter milen. Efter jag hade en långtur med den (70mil) med tung släp och massa urvarvningar så kom hon ner på 0,75/mil
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Jag var nere i sydstaterna och tittade på en 2,2-kombi för många år sedan. Bilen var inget att ha, men på hemvägen hamnade jag av en slump hos en gammal mazdahandlare som ville sälja på mig sin unge släktings tonårs-pimpade 2d-coupé, men även hade många roliga Mazda-historier från De Gyllene Åren. Han använde sig regelbundet av "Italian Tuneup", och särskilt på 2,0i 16v gjorde det stor skillnad enligt honom.
Nu är det ju en smaksak, men för egen del inbjuder inte automatlådor med fyra burkar framför till inspirerad körning, utan ger ett lugn och en harmoni utan like.
Hursomhelst så är det imponerande siffror du presenterar, SkauneJohan.
Nu är det ju en smaksak, men för egen del inbjuder inte automatlådor med fyra burkar framför till inspirerad körning, utan ger ett lugn och en harmoni utan like.
Hursomhelst så är det imponerande siffror du presenterar, SkauneJohan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Blir spännande att se ifall förbrukningen håller i sig
att accelerera upp i hastighet är alltid kul, speciellt med en pigg bil som annie
Har gjort tillägg just nu till acctesterna och rullat från 112km/h ner till 78km/h (130-90 mätarfart)
112-101km/h tog 9,70sec
101-89km/h tog 13.0sec
89-78km/h tog 10,6sec
Och vänder man på siffrorna och låtsas att det är acceleration så får vi fram effektförlust i luftmotstånd/hjullager/däck
Så vid
5750rpm 12,0 kw (16,3hk)
5250rpm 10,3kw (14.0hk)
4750rpm 9,15kw (12,4hk)
Så tittar vi åter igen på siffrorna från tidigare
5750rpm 39 hk + 16hk= 55 hk (67Nm)
5250rpm 84 hk + 14 hk = 98 hk (130Nm)
4750rpm 75 hk + 12 hk = 87 hk (128Nm)
Vad som är intressant nu blir om vi räknar med 20% effektförlust i automatlådan/drivlinan då har vi nästan 118hk och 157Nm i motorn vid 5250rpm
Och räknar vi med 18% drivlineförlust så har vi enligt fabriksuppgift 116hk
att accelerera upp i hastighet är alltid kul, speciellt med en pigg bil som annie
Har gjort tillägg just nu till acctesterna och rullat från 112km/h ner till 78km/h (130-90 mätarfart)
112-101km/h tog 9,70sec
101-89km/h tog 13.0sec
89-78km/h tog 10,6sec
Och vänder man på siffrorna och låtsas att det är acceleration så får vi fram effektförlust i luftmotstånd/hjullager/däck
Så vid
5750rpm 12,0 kw (16,3hk)
5250rpm 10,3kw (14.0hk)
4750rpm 9,15kw (12,4hk)
Så tittar vi åter igen på siffrorna från tidigare
5750rpm 39 hk + 16hk= 55 hk (67Nm)
5250rpm 84 hk + 14 hk = 98 hk (130Nm)
4750rpm 75 hk + 12 hk = 87 hk (128Nm)
Vad som är intressant nu blir om vi räknar med 20% effektförlust i automatlådan/drivlinan då har vi nästan 118hk och 157Nm i motorn vid 5250rpm
Och räknar vi med 18% drivlineförlust så har vi enligt fabriksuppgift 116hk
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Fortsatt snål trots kyla :)
Förbrukningen e fortsatt låg 0,74 (33,7mil och 25 liter) trots kyla, tomgången däremot är väldigt hög ibland när hon är kall (närmare 2000-2200rpm ) minns ha läst nånting om tomgångsmotorn kan klydda på 2.2an även varm e den ibland 1200rpm...
Långturen hem däremot går hon fantastikt fint
Långturen hem däremot går hon fantastikt fint
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Jo, tomgångsventilen är ett sorgebarn som lever sitt eget liv emellanåt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).