626 GLX -88 Down under
Re: 626 GLX -88 Down under
Speedo: tack för välkomnandet förresten
Känns inte som att jag har sett lika många 626:or eller ford telstars här hittils... Har för mig att jag har läst nåt om att det är svårare att importera begagnade bilar i australien (de kanske vill främja ford och holden, de inhemska tillverkarna?).
Mer bilder, dock ej nödvändigvis på NZ9044, finns på http://tobiasochabigail.blogspot.com/ - min och flickvännens blog i skriva-hem-till-mamma-format
Känns inte som att jag har sett lika många 626:or eller ford telstars här hittils... Har för mig att jag har läst nåt om att det är svårare att importera begagnade bilar i australien (de kanske vill främja ford och holden, de inhemska tillverkarna?).
Mer bilder, dock ej nödvändigvis på NZ9044, finns på http://tobiasochabigail.blogspot.com/ - min och flickvännens blog i skriva-hem-till-mamma-format
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 GLX -88 Down under
Coolt att du är spelutvecklare! Har alltid varit fascinerad av grafiska effekter och spel. Satt mycket och kollade på "demos" på C64'an och Amigan.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 GLX -88 Down under
Ah, sjalv ar jag bara lite for ung for att missa C64:ans glansdagar, men sag en del demos pa min Amiga 500. Det finns ju ruskigt skickligt folk inom demoscenen och en del av dem hamnade ju sedermera pa spelforetag. Dice och Starbreeze tex, bestod ursprungligen mest av demofolk. Och visst, enligt mig sa ar det ju ett himla intressant och kul omrade Bland det roligaste man kan gora inom programmering.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 GLX -88 Down under
Här kommer ett par bilder till. Hade tredagarshelg och var ute på vift till naturreservaten Whirinaki och Te Urewera. Extremt fin och orörd skog! Det blev 100 mil körning ungefär och mazdan tickade över till 280000 mil på vägen hem. Bilen skötte sig, förutom sista 2-3 milen på motorvägen hem till Wellington! Då fick den en plötslig ovilja till att accelerera eller tända på alla cylindrarna i motorvägsfart på 5:an, dvs 90-100km/h och 3000rpm. Konstigt nog så verkar allt fint vid samma varvtal på lägre hastigheter, när man svängt av motorvägen. Sen när vi svängde på igen så var det tillbaka till ryck och hack under acceleration uppe vid 90-100 knutar. Detta har hänt förut, även då på motorvägen efter en hel dags körning. Nåt magiskt är det som pågår.
Te Urewera är den största nationalparken på nordön och har en massa ogenomtränglig tempererad regnskog. Enda vägen igenom parken är en 10 mil lång grusvägssträcka. Denna körde vi
Mot slutet av grusvägen kör man förbi Lake Waikaremoana.
Här är ett par bilder på motorrummet, som efterfrågades för länge sen. Är det nåt särskilt område av det som skulle vara av ytterligare intresse så säg till Bra att jag tog bild, för på dessa ser jag att en skruv som håller fast luftburken verkar hålla på att skruva ur sig, hehe.
Te Urewera är den största nationalparken på nordön och har en massa ogenomtränglig tempererad regnskog. Enda vägen igenom parken är en 10 mil lång grusvägssträcka. Denna körde vi
Mot slutet av grusvägen kör man förbi Lake Waikaremoana.
Här är ett par bilder på motorrummet, som efterfrågades för länge sen. Är det nåt särskilt område av det som skulle vara av ytterligare intresse så säg till Bra att jag tog bild, för på dessa ser jag att en skruv som håller fast luftburken verkar hålla på att skruva ur sig, hehe.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 GLX -88 Down under
Tjenare washout! Kul att höra ifrån dig igen! Verkligen fina bilder också....Blir lite sugen på NZ när jag ser dom.
Ser att Du med stor sannolikhet kör med orginaltändkablarna ännu. Kan vara värt att kolla över tänddelarna så kanske motorvägsproblemen upphör.
Ser att Du med stor sannolikhet kör med orginaltändkablarna ännu. Kan vara värt att kolla över tänddelarna så kanske motorvägsproblemen upphör.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 GLX -88 Down under
Mycket fina bilder! Jag blir också sugen...
Men luftburken... är det förgasare på den?
Jag kör föressten också med original tändkablarna. Ser faktiskt riktigt fräscha ut fortfarande. Men kan dom påverkas av värme och strula när motorn blir riktigt varm?
Men, om du tycke det låter som den inte tänder på alla cylindrar är det som Mazd säger en bra idé att kolla över tändkablarna, plocka lös och kolla/rengöra/byta tändstift och fördelarlock.
Men luftburken... är det förgasare på den?
Jag kör föressten också med original tändkablarna. Ser faktiskt riktigt fräscha ut fortfarande. Men kan dom påverkas av värme och strula när motorn blir riktigt varm?
Men, om du tycke det låter som den inte tänder på alla cylindrar är det som Mazd säger en bra idé att kolla över tändkablarna, plocka lös och kolla/rengöra/byta tändstift och fördelarlock.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 GLX -88 Down under
Jo, många äldre japanare går med orginaltändkablar fastän det ju är slitdelar. Beror nog på att tändkablar ofta är ganska dyra till japs. Särskilt till DOHC-toppar! Märker man att bilen går sämre vid fuktigt väder eller under acceleration eller belastning så kan det mycket väl vara tändkablarna som inte hänger med riktigt. (Jag har Biltema-kablar på 2,2:an och det funkar bra.)
Det var kul att se motorrummet! Förgasare tydligen, som sagt. Tändspolen ser lite antik ut också. I övrigt känner man ingen sig någorlunda, förutom rörhärvan till grenröret. Något emission control-grejs, eller?
Det var kul att se motorrummet! Förgasare tydligen, som sagt. Tändspolen ser lite antik ut också. I övrigt känner man ingen sig någorlunda, förutom rörhärvan till grenröret. Något emission control-grejs, eller?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 GLX -88 Down under
Förgasare ja, told you so!
Rörhärvan är mycket riktigt till för emission control-grejs, återcirkulering av avgaser, såvitt jag vet. Det är dels några reedventiler på sidan av luftburken och sen EGR-ventil vid insuget (som jag misstänker är fast i öppet läge, men i brist på verktyg och mekplats så har det inte kollats än). Försökte för övrigt få motorn att gå med luftburken borttagen för ett tag sen, men tror jag måste ha missat att plugga nånting eftersom den bara ville dö.
Tändkablarna har säkerligen hängt med sedan 1988, har funderat på att byta dom samt fördelarlock och rotor. Rotorn och terminalerna ser lite anfrätta ut, men jag har å andra sidan högst begränsad erfarenhet av att bedöma skicket på sådana. Tändstiften bytte jag för 300-400 mil sedan. De gamla hade tjockt med avlagringar på sig då det nog är en hel del olja som letar sig in i förbränningsrummet. Det är lite tanka olja och fylla på bensin-stämning. Förra ägaren hade 15w40 dieselmotorolja (caltex delo 400) i den, så jag har fyllt på med den. Den ska dock vara rättså rengörande, så det kan nog vara bättre för motorns invändiga täthet med nåt lite smutsigare...
Tändspolen, har för mig att det står Lucas på den
Det finns mycket att göra, det skulle vara kul att 1) ha nånstans att meka och 2) ha en godtagbar uppsättning verktyg, men men, jag gör lite smått och gott då och då.
Rörhärvan är mycket riktigt till för emission control-grejs, återcirkulering av avgaser, såvitt jag vet. Det är dels några reedventiler på sidan av luftburken och sen EGR-ventil vid insuget (som jag misstänker är fast i öppet läge, men i brist på verktyg och mekplats så har det inte kollats än). Försökte för övrigt få motorn att gå med luftburken borttagen för ett tag sen, men tror jag måste ha missat att plugga nånting eftersom den bara ville dö.
Tändkablarna har säkerligen hängt med sedan 1988, har funderat på att byta dom samt fördelarlock och rotor. Rotorn och terminalerna ser lite anfrätta ut, men jag har å andra sidan högst begränsad erfarenhet av att bedöma skicket på sådana. Tändstiften bytte jag för 300-400 mil sedan. De gamla hade tjockt med avlagringar på sig då det nog är en hel del olja som letar sig in i förbränningsrummet. Det är lite tanka olja och fylla på bensin-stämning. Förra ägaren hade 15w40 dieselmotorolja (caltex delo 400) i den, så jag har fyllt på med den. Den ska dock vara rättså rengörande, så det kan nog vara bättre för motorns invändiga täthet med nåt lite smutsigare...
Tändspolen, har för mig att det står Lucas på den
Det finns mycket att göra, det skulle vara kul att 1) ha nånstans att meka och 2) ha en godtagbar uppsättning verktyg, men men, jag gör lite smått och gott då och då.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: 626 GLX -88 Down under
fina bilder, både bil och natur hehe. vill ha din kamaxel hehe och montera den i min 2,2a
blir ju mer ös i min 2,2a då (2,0 12v kammen är vassare än 2,2 12v kammen)
blir ju mer ös i min 2,2a då (2,0 12v kammen är vassare än 2,2 12v kammen)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: 626 GLX -88 Down under
Haha, Lucas var det ja! Han som uppfann mörkret!
Kom det någonsin några 2,0 12v till Sverige?
Kom det någonsin några 2,0 12v till Sverige?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).