Har sedan tidernas begynnelse (nästan) retat mig på förlängnings-slangen för hålrum till min rostskydds-spruta. Den eländiga slangen är böjd i en plastförpckning när man köper den och tenderar därför att söka sig i sidled och fastna omgående i balkar och hålrum, i stället för att låta sig tryckas in så långt det går. Och så måste den spolas ur ordentligt efter användning, som om man inte kladdat tillräckligt redan. Och sedan är det förstås enklast att böja ihop den i en plastpåse för att den inte ska bli dammig och skitig till nästa gång. Och nästa gång så retar jag mig åter på att slangen är böjd.

Nåväl, förhoppningsvis blir det ändring på det... Jag tog ett 20mm PVC rör för eldragning. Värmde ena änden med varmluftspistol tills ytan var klibbig invändigt, och så klämde jag ihop änden med en bred svetstång. Borde gå med skruvstycke också, om man är snabb. Kapade sedan andra änden så att röret blev några cm längre än rostskydds-slangen. Kapade änden snett och borrade ett hål för upphängning. Tvinnade en bit tunn ståltråd runt änden på rostskydds-slangen, och stoppade i slangen i PVC-röret med ståltråden sist och vek ståltråden runt kanten på röret, så att man har något att ta tag i när slangen ska upp. Fyllde så upp röret till kanten med lacknafta och hängde upp det på en spik på väggen.
Tanken är naturligtvis att förlängnings-slangen ska hålla sig rakare, och att man ska slippa rengöra den efter användning. Nästa gång den behövs är det förhoppningsvis bara att montera slangen på pistolen och blåsa ur lacknaftan. Lite krånglig beskrivning ovan. Om det funkar som jag har tänkt så ska det bli bilder på röret.